Vítejte v Ořechu! Ořech je kolekce receptů a dalších zbytečností.

Štítky

úterý 28. března 2017

Čtvrteční quiche

Před několika lety jsem odjela na Nový Zéland pracovat jako au-pair. Skoro každý den na druhé půlce planety byl životní zážitek. Každý den kromě čtvrtků. Protože každý čtvrtek jsem musela vařit.

Matka mojí hostitelské rodiny byla úžasná žena a všechno, čeho se dotkla, proměnila v zázrak. Navrhla stavbu jejich vlastního domu, vyzdobila ho vlastními kresbami, vedla rodinnou prosperující firmu s jachtami, a členy domácnosti vykrmovala vlastními recepty, ze kterých v té době dávala dohromady kuchařku. Já, oproti tomu, jsem v té době zrovna vysazovala antidepresiva a žila na špagetách se sýrovou omáčkou.

Co vám budu vykládat, byla to tragédie týden co týden. To až do dne, kdy jsem poprvé v životě upekla Quiche. Všechno moje ostatní jídlo bylo tak hrozné a moje quiche tak dobré, že matka dokonce navrhla, ať každý týden prostě upeču quiche. Že taková dobrota jednou týdne nikomu neuškodí. Když jsem quiche vyladila do dokonalosti, vzala si dokonce ode mě recept, a od té doby jsem na svoje quiche nebetyčně pyšná a tajně doufám, že se třeba nakonec objeví i v té kuchařce a bude tam moje fotka, jedna z těch četných špekatých fotek v bikinách, jak pózuji na jachtě té bohaté rodiny, div se mnou neklesne ke dnu, jako Titanic.



Suroviny:

Základní těsto
  • 280 g hladké mouky + na poprášení
  • 140 g studeného másla, nakrájeného na kousky
  • 1/4 lžičky soli
  • 8 lžic studené vody

Tekutá náplň
  • 4 vejce
  • 250 ml smetany ke šlehání, nejlépe 40% (říká recept, já říkám 150 ml bohatě stačí)
  • 1 lžíce dijonské hořčice
  • 180 g ementálu

Tuhá náplň - může být cokoliv včetně masa, a třeba taky:
  • brokolice
  • žampiony
  • cibule
  • sůl, pepř, tymián
1) Mouku, 140 g másla a ¼ lžičky soli zpracujte na drobenku. Vlijte 8 lžic studené vody a uhněťte těsto. Vytvarujte z něj kouli a dejte na 30 minut chladit.
Na lehce pomoučněné ploše vyválejte z těsta kruh o něco větší než 25cm koláčová forma. Přeneste ho do formy a zatlačte k okrajům, aby vznikla "miska". Dno propíchejte vidličkou. Dvacet minut chlaďte. 
Troubu zahřejte na 200 °C a vychlazené těsto předpečte (bez náplně) 25-30 minut, až je lehce zhnědne.

2) Připravte si pevnou náplň podle výběru. Například můžete krátce osmažit žampiony na cibulce a brokolici krátce povařit ve vodě. Náplň rozprostřete na dno koláče a posypte sýrem. 

3) V misce prošlehejte smetanu s vejci a hořčicí. Přelijte přes pevnou náplň koláčů (tu opatrně rozhrnujte lžící, aby tekutina pronikla k těstu). Posypte 2 lžícemi parmazánu, jestli chcete. Pečte při 200 °C asi 25–30 minut, aby byla náplň zlatá, ztuhla a nafoukla se. Nůž zapíchnutý doprostřed by měl vyjít čistý. Nechte 10 minut odpočívat, nakrájejte a podávejte.



Žádné komentáře:

Okomentovat